środa, 9 marca 2016

TOP 5 serii młodzieżowych

Zestawienie moich ulubionych serii młodzieżowych :)

 


Swego czasu (2-3 lata temu) czytałem naprawdę dużo powieści młodzieżowych. Właściwie to, jedynymi książkami, jakimi się wtedy interesowałem, były wszelkiego rodzaju dystopie oraz fantasy skierowane do nastolatków. Mimo że teraz się to diametralnie zmieniło i obecnie stosunkowo rzadko sięgam po literaturę młodzieżową, to te kilka lat temu był to jedyny gatunek, jaki czytałem. Przez ten czas miałem okazję poznać wiele serii, które na długo zapadły mi w pamięć. Pewnie teraz, po ich powtórnym przeczytaniu, miałbym o nich inne zdanie, jednak wtedy książki te mi się niezmiernie podobały. W tym poście zamierzam przybliżyć Wam nieco kilka z nich. Zapraszam na zestawienie moich ulubionych serii młodzieżowych :)


5. miejsce
Mroczne umysły - Alexandra Bracken

Trylogia, po którą sięgnąłem po namowie znajomej i względem której miałem dość wysokie oczekiwania. Opis oraz liczne pochwały zwiastowały świetną powieść, dlatego byłem bardzo podekscytowany na jej przeczytanie. Mimo że po skończeniu pierwszego tomu nie dołączyłem do wielkich entuzjastów tej książki, to Mroczne umysły bardzo mi się spodobały. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda mi się sięgnąć po kolejne tomy, które już od roku czekają na mojej półce :)


4. miejsce
Szklany tron - Sarah J. Mass
(recenzję pierwszego tomu znajdziecie TUTAJ)

Seria, którą rozpocząłem stosunkowo niedawno, bo niecały rok temu, i przed której sięgnięciem miałem spore obawy. Nie byłem pewny, czy książki te na pewno przypadną mi do gustu i czy się na niej przypadkiem nie rozczaruję. Tak się na szczęście nie stało. Mimo że miałem kilka zastrzeżeń, to w ogólnym rozrachunku, książka wypadła bardzo dobrze. Szklany tron to obecnie jedna z moich ulubionych serii młodzieżowych i już nie mogę się doczekać by nadrobić pozostałe tomy.


3. miejsce
Jutro - John Marsden

Tym razem seria, która nie ma nic wspólnego z fantasy czy dystopiami. Połączenie thrillera, powieści młodzieżowej i sensacji dało świetny efekt. Opowieść o grupce nastolatków, którzy w obliczu wojny, dzielnie stawiają opór najeźdźcom z innego kraju wciągnęła mnie bez reszty i sprawiła, że pierwszy tom przeczytałem w zaledwie jeden dzień. Mimo że po kolejne sięgałem stopniowo, z drobnymi odstępami czasu, to cała historia naprawdę mnie porwała. Gorąco polecam!


2. miejsce
Legenda - Marie Lu
(recenzję pierwszego tomu znajdziecie TUTAJ)

Bestsellerowa trylogia Marie Lu, którą zachwyciły się miliony czytelników na całym świecie. W tym również i ja. Losy Daya i June całkowicie mnie pochłonęły i sprawiły, że do teraz je wspominam. Najbardziej zaimponowało mi w tej książce to, jak bardzo jest ona inteligentna i przemyślana. Pełna polityki, intryg i manipulacji. Wszystko to wyjęte niczym z rasowego thrillera politycznego. Umieścić to w książce młodzieżowej było wielkim wyzwaniem, a Marie Lu świetnie sobie z tym poradziła. Oby więcej takich serii! 


1.miejsce
Igrzyska śmierci - Suzanne Collins
(Podsumowanie/Recenzję trylogii znajdziecie TUTAJ)

I w końcu - moja ulubiona seria młodzieżowa :) To właśnie od Igrzysk śmierci zaczęła się moja miłość do czytania. To ona zapoczątkowała pasję do literatury i nałogowego sięgania po książki. Uwielbiam wszystko w tej serii. Od bohaterów i fabułę, po prawdy i przesłanie, jakie ze sobą niesie. Książki Suzanne Collins nie są zwykłymi powieściami dla młodzieży. To majstersztyk pod względem złożoności wątków, tła psychologicznego i wydźwięku moralnego. Wiele się dzięki tej książce nauczyłem. Jeśli jeszcze jej nie przeczytaliście, w co szczerze wątpię, to gorąco polecam! Na pewno się nie zawiedziecie :)


Bonusowo:
Harry Potter - J.K. Rowling

Bezkonkurencyjnie najlepsze książki mojego dzieciństwa. Harry Potter to moja ukochana seria "czasów wczesnoszkolnych". Jako ośmiolatek niezwykle mocno przeżywałem wszystkie losy czarodziejów z Hogwartu i potrafiłem poświęcić całą noc, żeby tylko dowiedzieć się, jak dalej potoczy się historia. Darzę tę serię ogromnym sentymentem i mam nadzieję, że jeszcze nieraz uda mi się do niej powrócić :)


Tak właśnie prezentuje się ranking moich ulubionych serii młodzieżowych. Oczywiście nie przeczytałem wszystkich możliwych książek z tego gatunku, dlatego trudno powiedzieć, czy ten zestaw w przyszłości się nie zmieni. Może kiedyś przeczytam serię, która dorówna Igrzyskom śmierci czy Legendzie... Mam nawet nadzieję, że tak się właśnie stanie :D Jest jeszcze sporo serii, po które od dawna chcę sięgnąć, i które mają spory potencjał, dlatego tym bardziej uważam, że za kilka miesięcy ten zestaw ulegnie przemianie :)

PS. Jeśli czytaliście jakieś serie godne polecenia, koniecznie dajcie mi o tym znać :) Będę bardzo wdzięczny za każdą rekomendację :D


A Wy?
Czytacie powieści młodzieżowe?
Jakie są Wasze ulubione serie?

Piszcie w komentarzach :)

37 komentarzy:

  1. Z przedstawionych przez ciebie serii czytałam tylko Harrego Pottera, Mroczne umysły i Igrzyska śmierci :)
    Igrzyska i Harrego uwielbiam, natomiast Mroczne umysły AŻ tak bardzo do mnie nie przemówiły :D
    Jedną z moich ulubionych serii jest z pewnością seria Lux i trylogia Dotyk Julii, gorąco polecam te pozycje :)
    Buziaki,
    SilverMoon z bloga Books obsession

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również Mroczne umysły nie powaliły na kolana, jednak myślę, że to całkiem dobra powieść. O Dotyku Julii dużo słyszałem (zarówno dobrego, jak i złego), dlatego muszę się dobrze zastanowić nad sięgnięciem po tę trylogię :)

      Usuń
  2. Czytałam tylko Igrzyska i Harrego i jestem absolutnie zakochana!

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam "Szklany tron" i jest to jedna z moich ulubionych serii. "HP" to książka, której nie da się nie kochać <3 "Igrzyska śmierci" czytałam, ale mało z nich pamiętam i planuje je sobie odświeżyć. Chciałabym też przeczytać "Legendę", bo słyszałam o tej trylogii dużo dobrego :)
    Na mojej liście znalazłyby się jeszcze "Dary anioła" oraz "Percy Jackson i bogowie olimpijscy" :)
    Pozdrawiam ;)
    bookowe-love.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od dawna zamierzam się zabrać za Dary anioła i Percy'ego. Tyle dobrego słyszałem o tych powieściach, że aż żal nie sprawdzić, co w nich takiego wyjątkowego. Mam nadzieję, że w tym roku uda mi się w końcu po nie sięgnąć. A co do Legendy - polecam z całego serca :D Świetna trylogia!

      Usuń
  4. Uwielbiam serię o młodym czarodzieju. Mam do niej wielki sentyment.

    OdpowiedzUsuń
  5. Oooo tak! Zgadzam się! Igrzyska na pierwszy miejscu, widzę często niedocenioną serię "Jutro". Co do reszty - nie czytałam. Tak, Pottera też nie czytałam :D

    pozdrawiam,
    http://ksiazkowa-przystan.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytalam tylko Igrzyska - rewelacja.

    OdpowiedzUsuń
  7. Uwielbiam Igrzyska i Mroczne Umysły <3
    Pozdrawiam,
    Jessie
    http://lifting-pages.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  8. Oo nie mogło zabraknąć Igrzysk śmierci! To świetna seria dla młodzieży, jedna z moich ulubionych :)
    Justyna z livingbooksx.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. Słyszałam, że mroczne Umysły są genialne. W sumie może zamówię. Jeżeli chodzi o HP to nigdy go nie czytałam. Wydaje mi się taka bardzo znana, seria, którą każdy zna i czytał. To nie dla mnie. Z drugiej strony oglądałam filmy i jednak książka(która zawsze jest lepsza niż film) nie zaprasza mnie do włożenia w nią nosa.
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie <3 http://ksiazkiwpiekle.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mroczne umysły może i nie są arcydziełem literatury młodzieżowej, jednak uważam, że to całkiem przyzwoita seria. Koniecznie musisz nadrobić Harry'ego Pottera! Ta seria ne bez powodu jest taka znana i lubiana :) Nie znam nikogo, komu ta seria by się nie spodobała :D

      Usuń
  10. Harry Potter <3 Cykl, z którym dorastałam, który towarzyszył mi w każdym momencie życia i nadal do niego wracam.Igrzyska przeczytałam jednym tchem. "Legenda" to cykl ciekawy, ale przede mną nadal pierwszy tom. Reszty nie czytałam, ale wiele pozytywnego słyszałam o "Mrocznych umysłach" i "Szklanym tronie".. :) Ja sama dodałabym jeszcze "Czas Żniw" :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również uwielbiam "Czas żniw", jednak wolałem go tu nie umieszczać. Zalałaby mnie fala komentarzy, że to nie książka młodzieżowa, tylko poważne fantasy. Trudno jednoznacznie określić jego gatunek, dlatego wolałem nie brać go tutaj pod uwagę. Niemniej jednak - Czas żniw to jedna z najlepszych książek, jakie miałem okazję przeczytać w tamtym roku :D

      Usuń
  11. HP i Igrzyska uwielbiam, a przesyłkę z Mrocznymi umysłami mam nadzieję rozpakować w tym tygodniu :)
    Pozdrawiam,
    SzumiąBooki

    OdpowiedzUsuń
  12. Igrzyska i Harry to taka klasyka w młodzieżowych książkach, które trzeba przeczytać. Rewelacja. 😊 O reszcie słyszałam, ale ciągnie mnie jedynie do Szklanego Tronu.

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja niestety nie mogę się zgodzić z Tobą co do "Legendy", jak dla mnie była przeciętna, myślę, że zaczynam wymagać jednak trochę więcej od tego typu książek. Z młodzieżówek, o których wspomniałeś na pewno lubię Harry'ego pottera (obviously :D), Igrzyska oraz Szklany tron. Ze swojej strony mogę polecić "Czas żniw" Samanthy Shannon! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałem "Czas żniw" i jestem jego wielkim fanem. Wręcz ubóstwiam tę powieść. Wolałem jednak nie umieszczać go w tym zestawieniu, bo trudno mi jednoznacznie określić jego gatunek. Bardziej skłaniam się do klasyfikowania go jako fantastykę niż jako powieść młodzieżową :)

      Usuń
  14. Z Twojego notowania oczywiście zgadzam się z "Harrym Potterem" i "Igrzyskami śmierci". Reszty nie czytałam, oprócz "Szklanego tronu", który uważam za rozczarowanie, chociaż lepiej było w drugiej częśći, może trzecia już naprawdę mi się spodoba :)
    Resztę mam w planach nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
  15. Zgadzam się z większością serii, bo są bardzo dobre, ale najbardziej chyba seria "Jutro" tu nie pasuje, bo dla mnie była nudna jak flaki z olejem. Harry Potter i tak najlepszy!!!
    Pozdrawiam,
    maybe-book.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Harry Potter to tak kultowa seria, że chyba w każdym podobnym TOP-ie się przewinie :)
    Rebeliant już kilka razy mi mignął przed oczami, więc pewnie kiedyś po niego sięgnę.
    Pozdrawiam!
    zapomniane-regaly.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  17. Z tych wszystkich czytałam tylko Harry'ego, a Igrzyska są w planach

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam wszystkie oprócz HP :)
    Zgadzam się co do "Szklanego tronu" oraz "Igrzysk śmierci". "Legenda" również bardzo mi się podobała :)
    Świetne zestawienie.
    Pozdrawiam.
    houseofreaders.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  19. czytalam 3 pozycje :D ale brakuje mi tu zwiadowcow <3

    OdpowiedzUsuń
  20. Czytałam "Harry'ego", "Igrzyska" i pierwszy tom "Jutra" i "Mrocznych Umysłów", który nie powalił mnie na kolana. Od dawna planuje przeczytać "Szklany tron", a do tego zestawienia dorzuciłabym jeszcze trylogię "Więzień Labiryntu"(♥.♥).
    Pozdrawiam! :)
    http://recenzjeklaudii.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  21. Igrzyska, Harry i Szklany Tron to pozycje już niemal zaliczone, a resztę koniecznie muszę przeczytać!
    Buziaki!
    BOOKBLOG

    OdpowiedzUsuń
  22. "Igrzyska..." i "Harry..." to serie, które czytałam.
    Nie przychodzą mi na myśl inne na razie :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam tylko Igrzyska i Harrego, ale to zdecydowanie moje dwie ulubione serie książkowe :)

    Pozdrawiam!
    Turkusowa Sowa

    OdpowiedzUsuń
  24. Mam za sobą 1,5 części Igrzysk - i zawiodłam się na tej serii strasznie.
    A Potter... czuje do serii trochę nostalgii, ale to byłoby na tyle. Dane mi było poznać dużo lepszych pozycji ;)
    drewniany-most.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  25. Potter powinien być obowiązkowy dla dzieciaków. :D Czytałam "Jutro" ale zanudziłam się gdzieś przy 4/5 części. A "Igrzyska" jakoś nigdy mnie nie porwały. :)

    OdpowiedzUsuń
  26. Oooooo "Jutro" *.* Jedna z moich ulubionych części, tak jak "Szklany Tron" i standardowo "Harry Potter", ale... Aż wstyd się przyznać - nie czytałam Igrzysk o.o Łapałam większość pozycji popularnych, a do Igrzysk nigdy mnie nie zaniosło, trzeba kiedyś się zabrać :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. *co do Jutra, to miało być "serii", a nie "części" ^^

      Usuń
  27. ja tylko przezcytałam pierwszy tom harrego pottera hehe Zapraszam do mnie!

    OdpowiedzUsuń
  28. Moje ulubione to (z tych wymienionych) Igrzyska śmierci i Szklany tron. Uwielbiam też Sagę księżycową i Trylogię czasu, bardzo polecam :)

    http://castleona-cloud.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  29. Harry Potter i Igrzyska to sprawa osobista :D. Ale zaskoczyła mnie tu obecność Mrocznych umysłów, bo dla mnie były przeciętne. A seria Jutro jest oryginalna i w ogóle, ale trochę przydługa. Ale to moje subiektywne odczucia. Za to ze Szklanym tronem się zgadzam, że tu jest uwzględniony :D

    Zapraszam do siebie
    http://to-read-or-not-to-read.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  30. Wstyd się przyznać, ale czytałam tylko Igrzyska! Może kiedyś sięgnę po pozdostałe:)
    Pozdrawiam i zapraszam do siebie books--my-life.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania :)